Geplaatst op

Glad, gladder, gladst!

Met het mooie weer in aantocht is het niet alleen van belang dat je jezelf beschermt tegen de zon, maar ook dat je overuren draait onder de douche. Want benen ontharen, hoort er nu eenmaal bij. En dan kan je er maar beter goed in zijn.

Wie een voorkeur heeft voor scheren (of niets anders in huis heeft), krijgt soms te maken met ongemakken als irritatie of scheerwondjes. Omdat we jou graag glad en zo heel mogelijk willen houden, geven we je vijf scheertips.

Natte benen

Om wondjes en een geïrriteerde huid te voorkomen, is het belangrijk dat je je benen natmaakt en insmeert voordat je gaat scheren. Wanneer je je benen ‘droog’ scheert, scheer je rechtstreeks een laagje huid van je benen af. In dat geval kun je een dag of twee een branderige gevoel houden aan je benen. En dat wil je niet!

Scheerschuim voor mannen

Het is zonde om je geld door het putje te spoelen als er genoeg alternatieven zijn die veel minder geld kosten. Scheercrèmes voor vrouwen zijn vaak nagenoeg hetzelfde als scheercrèmes voor mannen, alleen de verpakking, geur en kleur verschillen. Dus ga op zoek naar een scheercrème voor mannen waarvan de geur je bevalt. Of duik gewoon de toilettas van man in. Zo bespaar je een hoop geld.

Babyolie voor scheerschuim

Smeer je benen (of oksels) in met babyolie voordat je scheerschuim aanbrengt. Water en olie gaan niet samen, dus de olie verdwijnt vanzelf, maar het eindresultaat liegt er niet om. Zo zijn je benen na het scheren vrij van een branderig gevoel en zijn ze zachter dan ooit. Dit wist je niet hè?

Scrub voor scheren

Wanneer je je benen scrubt voor het scheren, verwijder je alle dode huidcellen die misschien in je scheermes terecht komen en waardoor je geen haartjes meer weg kunt scheren. Bovendien gaan je haartjes rechtop staan door het scrubben. Zo zijn ze makkelijker en sneller weg te scheren. Bekijk hier een van onze heerlijke scrubs van Therme.

De juiste scheerroute

Je beenharen groeien naar beneden, dus je begint met scheren bij je enkels en scheert daarna naar boven. Voor je oksels geldt geen route, want je okselharen groeien alle kanten op (klinkt heftig, is het niet). Voor het allerbeste resultaat kun je bij het scheren van je benen het beste elke plek herhalen. De eerste keer tegen de haargroei in en de tweede keer met de haargroei mee. Alles begint natuurlijk met goede scheermesjes.  Heb je nog meer tips? Laat ze ons dan weten! Op naar een glad, gladder, gladste zomer 😊!

Geplaatst op

Veilig zonnen doe je zo!

Heerlijk, de zon is er eindelijk weer! Het heeft even geduurd maar we kunnen weer volop genieten van die lekkere warme stralen. Het positieve van de zon is dat je er vrolijk en blij van wordt. De kinderen (en wij zelf) kunnen weer lekker naar buiten en het bezorgt ons tevens een flinke portie pure vitamine D. Beter kan niet. Maar doe het vooral veilig zodat je alle risico’s buiten de deur houdt!

Uiteraard zitten er ook nadelen aan het ooohhhh zoooo fijne en warme zonnetje. De UV-A en UV-B stralen zorgen voor huidverbranding en huidveroudering als je zonder bescherming de zon in gaat. Niet altijd direct, maar wel op langere termijn. De UV-A stralen zorgen voor veroudering van de huid, ze verminderen de elasticiteit en veerkracht van de huid. Dat willen we niet!

De UV-B stralen zorgen voor verbranding van de huid, wat geen prettig gevoel is, maar je zal het ongetwijfeld wel herkennen.

Deze 5 veilig zonnen tips zorgen ervoor dat het hele gezin optimaal kan genieten.

Veilig zonnen voor het hele gezin

Zoek de schaduw op, sowieso tussen 12.00 uur en 15.00 uur. De zon is dan het sterkst! Draag een petje of hoedje voor de warmte en verbranding van je hoofdhuid. Tegenwoordig ook nog eens heel hip, dus leef je uit!

Kies voor een zonnebrandcrème die past bij jouw huidtype

Kies voor kinderen een zonnebrandcrème met factor 50, dit zorgt voor optimale bescherming van de huid en veilig zonnen is zeker voor hen heel belangrijk.

Smeer jezelf en de kinderen een half uur voordat je naar buiten gaat royaal in, zodat de huid optimaal beschermd is

Smeer minstens elke twee uur opnieuw in, ongeacht het merk en factor. Het is een karweitje, we geven het toe, maar voor het goede doel! Smeer ook na elke duik opnieuw in, ook al heb je een zonnebrandcrème die waterresistant is. Door het water en afdrogen verliest de huid toch veel crème.

Drink voldoende (water) om hoofdpijn en uitdroging (een zonnesteek) te voorkomen

Er is ook speciale strand- en badkleding met UV-bescherming verkrijgbaar voor kinderen, maar dat wist je vast al wel. Twijfel je hierover of vind je het niet mooi? Niet doen hoor, je ziet het tegenwoordig steeds vaker! Alles voor de veiligheid toch?

Draag eventueel een zonnebril voor het felle licht

Genieten van het zonnetje kan dus best, als je maar zorgt dat de bescherming optimaal is. Ben je toch verbrand, kies dan voor een heerlijke verkoelende aftersun crème. Die verkoelt, ontspant en verzorgt de huid. Bij ernstige verbranding neem je uiteraard contact op met een huisarts in de buurt.

Geplaatst op

Houd je mond gezond!

Je tanden en kiezen zijn een kostbaar bezit dat je ongetwijfeld wilt koesteren. Een optimale, dagelijkse mondverzorging is daarvoor onmisbaar. In dit blog geven we je 14 tips voor een gezonde mond!

Bekijk nu meteen onze mondverzorgingsproducten.  

Tips

  1. Drink zo min mogelijk frisdrank en andere zure dranken. Ook light-dranken bevatten zuren die zorgen voor slijtage van het tandglazuur (erosie).
  2. Poets je tanden 2 keer per dag 2 minuten met fluoridetandpasta.
  3. Meld medicijngebruik altijd aan je tandarts of mondhygiënist.
  4. Last van een slechte adem? Maak je tong dagelijks schoon met een tongreiniger om de bacteriën op het achterste gedeelte van de tong te verwijderen. Deze produceren zwavel dat onaangenaam ruikt.
  5. Poets je tanden niet direct na het eten of drinken van zure dranken of voedingsmiddelen.
  6. Gezond tandvlees bloedt nooit. Gebruik dagelijks een tandenstoker of rager om de ruimte tussen je tanden en kiezen te reinigen. Zo voorkom je ontstoken tandvlees.
  7. Beperk het aantal eet en drinkmomenten tot 7 keer per dag, 3 hoofdmaaltijden en 4 tussendoortjes. Dan krijgt het gebit voldoende kans zich te herstellen en is de kans op gaatjes kleiner.
  8. Bij een droge mond raken mondslijmvliezen makkelijk geïrriteerd en vormt tandplak zich sneller. Besteed daarom extra zorg aan het gebit en tandvlees. Overleg met de tandarts of mondhygiënist hoe je je gebit het best kan verzorgen.
  9. Neem je kind vanaf het doorbreken van het eerste tandje mee naar de tandarts.
  10. Ga regelmatig naar de tandarts voor controle. Laat de mond ook 1 keer per jaar controleren bij een kunstgebit.
  11. Stimuleer de aanmaak van beschermend speeksel door te kauwen op suikervrije kauwgom. Speeksel heeft een neutraliserende werking.
  12. Gebruik bij voorkeur een elektrische tandenborstel. Bijvoorbeeld onze Oral B genius.  Wetenschappelijk onderzoek heeft aangetoond dat dit effectiever is dan poetsen met de handtandenborstel.
  13. Laat je kind niet langdurig sabbelen op een (zuig)fles met limonade, vruchtensap, melk- en yoghurtdranken. Dit is slecht voor het melkgebit.
  14. Begin met het poetsen van het kindergebit met peutertandpasta met fluoride en een zachte tandenborstel zodra de eerste tandjes doorkomen.
Geplaatst op

Waarom een grote lente-schoonmaak belangrijk is

Zodra de zon begint te schijnen, willen we allemaal een fris huis. Twijfel je over de lenteschoonmaak? Dan raden we je aan om het tóch te doen, want wist je dat het overslaan van de grote lenteschoonmaak gevolgen voor je gezondheid kan hebben? Vooral wanneer je last hebt van astma of worstelt met allergieën, is het een goed idee om de jaarlijkse lenteschoonmaak niet te skippen.

Belang van de lenteschoonmaak

Slecht schoonmaken kan zelfs allerlei nare gevolgen hebben. Het overslaan van de lenteschoonmaak is daarom geen goed idee. Het leidt alleen maar tot verdere opeenhoping van stof en huidschilfers in huis, wat vooral de klachten van mensen met allergieën kan verhogen. Haal die schoonmaakmiddelen en Swifferdoekjes dus maar uit de kast.

Soppen is leuk

Het is dus belangrijk voor jou en voor je gezin dat je je huis goed schoonmaakt een dezer weken. Maak van schoonmaken gewoon iets leuks. Zie het als een pittige work-out: zet swingende muziek op, trek een oude joggingbroek aan en stel jezelf een lekkere lunch in het vooruitzicht. Of een uur op de bank met je nieuwste boek, dat kan natuurlijk ook. Begin met de vervelendste klussen, zodat die in elk geval gedaan zijn als de vermoeidheid (of een aanval van ‘geen zin meer’) toeslaat.

Tips van Andrea

Nu jij in de weer gaat met een emmer en sop dit voorjaar, hebben wij nog wat extra schoonmaaktips voor je. Met deze tips pak je het rondslingerende stof op de meest doeltreffende manier aan en kun je fris het voorjaar starten.

  • Vervang luchtfilters in verwarmings- en koeleenheden en in luchtkanalen.
  • Stof verzamelt zich overal. Houd je huis dus netjes en laat zo min mogelijk dingen rondslingeren.
  • Maak vooral de slaapkamer goed schoon, dit is dé plek waar huisstofmijt veel voorkomt.
  • Vergeet de volgende plekken en items niet mee te nemen: de hoeken van kamers, het tapijt, de gestoffeerde meubels, de gordijnen, knuffels, de hondenmand en de ruimtes tussen kussens van de bank.

Geplaatst op

Waarom een bad nemen goed voor je is

Jezelf wassen! Dat is iets wat je bijna doet zonder erbij na te denken. Ben jij een uitgesproken badderaar of ben je toch meer een doorgewinterde douche-fan. Het grote voordeel van in bad gaan, is natuurlijk dat het jouw ultieme ontspan moment is. Douchen daarentegen is makkelijk en altijd binnen handbereik. Wat doe jij het liefst? In dit blog willen we graag vertellen waarom in bad gaan goed voor je is. Mits je het verstandig doet…

Wat is het beste moment om in bad te gaan?

Ga je in bad om te ontspannen? Dan kun je het beste ‘s avonds in bad gaan voordat je gaat slapen (ongeveer rond 21.00 uur). Het warme ontspannende badwater maakt je heerlijk rozig en bereidt je voor op een goede nachtrust. Het perfecte anti-stressmiddel zodat je de volgende dag weer opgeladen uit je bed stapt. Zoek je een heerlijke rozengeur in bad? Bekijk hier deze heerlijke olie van Therme.

Een lauwwarm of koel bad daarentegen zorgt voor een verfrissend effect en brengt je bloedcirculatie op gang. Dit kun je het beste overdag doen, bijvoorbeeld aan het begin of einde van de middag.

Weldadig warm maar niet te heet

De ideale temperatuur voor een warm en ontspannend bad ligt rond de 36 en 38 graden Celsius. Warmer is niet aan te raden; een te hoge temperatuur kan de hartslag en bloedcirulatie belasten. Bovendien verliest de huid meer vocht bij hogere temperaturen. Bij het nemen van een warm bad adviseren wij een badduur van 15 tot 20 minuten.

5 redenen om vanavond nog in bad te gaan

Om welke redenen moet je iets vaker even momentje voor jezelf nemen en jezelf een heerlijk bad gunnen? Hierbij onze top-5:

  1. In bad gaan helpt om te ontspannen. TIP: gebruik hier onze Hamam badolie van Therme.
  2. In bad gaan helpt om te ontstressen
  3. In bad gaan bevordert een goede slaap
  4. In bad gaan vermindert spierspanningen
  5. In bad gaan versterkt het immuunsysteem

Van in bad gaan word je gelukkig

In bad gaan zorgt er niet alleen voor dat je schoon wordt – het maakt je ook blij! Wat is er fijner om na een hectische werkdag of bij stress  even een momentje te kunnen ontspannen in je eigen badkuip? In bad gaan kan veel betekenen. Van ontspannen tot beleven, de bloedsomloop zacht stimuleren of de stofwisseling op gang brengen. En het belangrijkste: Daarna voel je je als herboren.

Bekijk hier onze heerlijke badproducten.

Geplaatst op

Fit het nieuwe jaar in

Geen sportschool? Geen paniek!

Wat een bevrijding eigenlijk! Je mag voorlopig niet ploeteren op een plek waar je toch eigenlijk liever helemaal niet wilt zijn. Lekker bewegen is al zo oud als de weg naar Rome en niemand beweert dat je beweging alleen kunt krijgen in speciaal daarvoor ingerichte bedrijven. Toch?

Bewegen is een cruciaal onderdeel van je leven. De hele dag door beweeg je, als je loopt, als je stofzuigt, als je rent om de bus te halen. Voldoende beweging houdt je lichaam gezond, en door wat meer te bewegen in je dagelijks leven kun je zonder moeite fit blijven!

Lekker bewegen in je dagelijkse leven

Hieronder vind je onze 10 tips die je kunnen inspireren om van bewegen een standaard onderdeel van je dag te maken.

  1. Pak altijd de trap in plaats van de roltrap of de lift.
  2. Als je vindt dat je best wel iets vaker zou mogen stofzuigen, doe het dan.
  3. Wandel of fiets naar de supermarkt. Kun je niet alle boodschappen dragen? Ga dan een keertje extra boodschappen doen (opnieuw lopend of fietsend). Ins ons assortiment vind je heerlijke lippenbalsems die je lippen beschermen in de winter.
  4. Maak na het eten een lekkere wandeling met de hond, je partner of een vriend(in).
  5. Maak tijd om de zolder, garage, kelder of schuur op te ruimen.
  6. Koop een stappenteller en stel jezelf ten doel om minimaal 10.000 stappen per dag te zetten.
  7. Speel met je kinderen, til ze op, ga ermee voetballen, speel tikkertje. Je blijft er ook nog eens jong bij.
  8. Pak thuis eens een klusje op, zoals het opknappen van de slaapkamer of het aanleggen van de tuin.
  9. Klussen bij een vriend(in) of familielid is niet alleen aardig, je krijgt ook meteen flink wat beweging.
  10. Vervang het boek of tijdschrift op de bank voor een audioboek of podcast. Met oordopjes in je oren kun je wandelen, fietsen, schoonmaken, noem maar op!

Beweging integreren in je dagelijks leven kost soms iets meer tijd, maar je bespaart er ook tijd mee doordat je, ook als Covid op een dag vertrokken is uit ons leven, geen sportschool meer hoeft te bezoeken! Bedenk dat je minimaal slechts 30 minuten per dag écht in beweging hoeft te zijn om gezond te blijven. Alles wat je extra doet maakt je fit, gezond en sterk. Heb je toch wat extra supplementen nodig? Wat ga jij doen om het nieuwe jaar fit te beginnen?

Geplaatst op

5 simpele tips voor een feestelijke make-up

Dit jaar zien Kerst en Oud & Nieuw er anders uit dan andere jaren. Maar dat wil niet zeggen dat je er niet feestelijk uit kan zien. Het is toch het seizoen van mooi aankleden: je outfit hangt klaar en de accessoires zijn gekozen. Heb je al bedacht hoe je je make-up een feestelijke boost geeft? Feest make-up lijkt moeilijker dan het is. Wij delen 5 makkelijke manieren hoe je je dagelijkse make-up look een vliegensvlugge, feestelijke boost geeft. Lees snel verder!

Omlijst je ogen

Maak van je ogen echte blikvangers met een mooi aangezette lijn op het bovenste ooglid – dit zorgt optisch voor een open oogopslag. Een extra feestelijke touch voeg je toe in de vorm ‘vleugels’ vanaf de ooghoeken, die de illusie geven van een subtiele lift – ook wel ‘winged’ eyeliner genoemd. Je look wordt vrouwelijk en iets dramatischer. En dat mag met de feestdagen.

Vurige lippen

Creëer lippen om te kussen met een verleidelijke dieproze of rode kleur. Er is voor elke vrouw wel een goede kleur te vinden en het doet zoveel voor je gelaat – kleur op je lippen geeft je een instant vrouwelijke uitstraling. Voor de feestdagen mag je best kiezen voor een uitdagende kleur, maar hou je het toch liever subtieler? Kies dan voor een gloss. Net zo feestelijk!

Matching nagellak

Vroeger was het een ongeschreven ‘beauty rule’: nagels en lippen in dezelfde kleur. Dat is verleden tijd. Nu ben je helemaal vrij om te mixen-en-matchen. Toch zijn wij voor een feestelijke look fan van de matchy-matchy stijl. Het zorgt voor een grotere kleurimpact en het staat oh zo stijlvol. 

Subtiele glans

We kunnen er een heel blog aan wijden: luminizers. Maar we houden het voor nu even kort: luminizers voegt een instant chique ‘healthy glow’ toe aan je look en is perfect om je feestelijke look te voorzien van die perfecte finishing touch. Breng aan op de plekken in je gezicht die van nature veel licht vangen en verdeel het met je vingers. 

Kies wat bij je past

Bovenstaande tips kunnen allemaal tegelijk worden toegepast maar kijk vooral waar jij je prettig bij voelt. Voor een iets afgezwakte versie kies je het beste voor één van deze twee opties:

Optie 1: breng een intense kleur aan op je lippen en nagels en kies voor naturel ogen.

Optie 2: kies voor uitgesproken ogen met een nude kleur op je lippen en nagels.

Immers: niks hoeft, alles mag.

Wij wensen je fijne feestdagen!

Geplaatst op

Help, mijn kind heeft koorts!

Je kind heeft koorts. Wat nu? Geef je hem of haar paracetamol? En mag je eigenlijk naar buiten met koorts? Drogisterij Andrea geeft antwoord op vijf veelgestelde vragen.

Is het beter om bij koorts wel of juist geen koortsverlagende middelen zoals paracetamol te geven?

Over het algemeen is er geen bezwaar tegen het geven van paracetamol. Het kind zal zich er beter door voelen. Artsen houden er als ze het weten bij de beoordeling van de toestand van een kind wel rekening mee dat je paracetamol hebt gegeven.

Waar komt het advies vandaan om kinderen met koorts niet te dik te kleden?

Jonge kinderen, maar vooral ook baby’s kunnen hun temperatuur niet goed zelf regelen. Wanneer kinderen koorts hebben en te warm zijn gekleed kan hun lichaamstemperatuur flink oplopen. Kleed je kind daarom luchtig, dan blijft de temperatuur hopelijk binnen de perken.

Wanneer heeft mijn kind het risico op een koortsstuip?

Koortsstuipen ontstaan bij kinderen die op de een of andere wijze daar gevoelig voor zijn. De stuip kan bij aanhoudend hoge koorts optreden, maar ook zelfs al als er een stijging optreedt van bijvoorbeeld 37,8 ℃ naar 38,4 ℃. Koortsstuipen komen met name voor rond de anderhalf jaar. Onder zes maanden en boven zes jaar zie je ze niet meer.

Wanneer moet ik me bij koorts ongerust maken?

De toestand van je kind blijft altijd de belangrijkste graadmeter om in de gaten te
houden. Koorts is een uiting van een infectie. Hoe ziek je kind daarbij wordt, lees je af uit zijn of haar gedrag en verschijnselen zoals ze hierboven staan. De koorts op zichzelf is wel belangrijk om te volgen, maar is niet doorslaggevend bij de beoordeling van het ziek zijn.

Mag mijn kind naar buiten als het koorts heeft?

De koorts alleen is geen reden om binnen te blijven. Waarschijnlijk heeft je kind nu echter toch niet zoveel zin om naar buiten te gaan omdat het zich ziek voelt. Het is meer de algehele toestand bij het ziek zijn die bepaalt of je kind binnen zal blijven

Geplaatst op

Tips bij een herfstblues

De herfst. Een seizoen vol moois. Denk: de geur van het bos, mooi avondlicht én warme chocolademelk met slagroom uiteraard. Tegelijkertijd óók het seizoen van veel binnen zitten met de verwarming aan. Je lijf kan dan wel wat extra’s gebruiken. Wij geven je een paar tips zodat je optimaal de herfst doorkomt.

Dag zon, hallo vitamine D supplementen

Wie geen zon heeft, heeft altijd nog vitamine D. Deze vitamine helpt ons onze weerstand op peil te houden en zorgt ook voor sterke botten en tanden. Kleine moeite, groot plezier dus. Met het slikken van deze vitamine blijf je die gezonde blossen op je wangen ook in de herfst houden. Lekker toch?

Weerstand-bootcamp

In een leven zonder Corona reisden veel mensen elke dag met de trein, pakten vaak de bus, deelden de kantine op het werk met 823 anderen of hadden vaak meetings met het hele team. En toch worden die mensen zelden of nooit door anderen aangestoken met een of ander virus. Zo ook met Corona. Hoe kan het nou dat die mensen de dans steeds ontspringen? Nou, wij denken het antwoord te hebben. Zij sturen hun weerstand jaarlijks, ook toen nog nooit iemand van Corona had gehoord,  op een 4V-bootcamp.

  • Volop bewegen. Wandelen, fietsen en hardlopen liggen voor de hand. Zo ook een abonnement bij de sportschool. Maar je kunt ook denken aan danslessen nemen.
  • Vaak handen wassen. De meeste virussen worden via de handen verspreid. Regelmatig wassen dus, met zeep. Ook tussen je vingers en onder je nagels.
  • Voldoende slaap. Genoeg slapen is een goede work-out om je weerstand op peil te houden. Hoeveel genoeg is verschilt per persoon, maar meestal is een uur of 8 voldoende.
  • Variatie & gezonde voeding (lekker veel verschillende natuurlijke kleuren op je bord) is al een heel goed begin.

Hydratatietips

Buiten koud en nat. Binnen lekker warm. Daar kan je huid wel wat extra aandacht bij gebruiken. Zo kun je een droge lucht en uitdroging van je huid verminderen door veel planten in huis te zetten en regelmatig te ventileren. Het helpt ook om je warmer te kleden en de verwarming een tikkie lager te zetten. Voor je gezicht kies je een extra voedende dagcrème, en ook je handen worden blij van wat extra handcrème.

Geplaatst op

Het belang van handen wassen

Na een bezoek aan het toilet zitten er ongeveer 200 miljoen bacteriën op je handen. Ongelofelijk, dat zijn er nogal wat. Indien je dan je handen niet wast, maar daarna met je handen wel je mond, neus of ogen aanraakt, dan kunnen bacteriën via slijmvliezen het lichaam binnenkomen. Deze ziektekiemen kunnen een infectie veroorzaken, zoals onder andere verkoudheid en griep. Handen wassen is dan ook zeer belangrijk om infecties, als een verkoudheid of griep, te voorkomen.

Door het goed wassen van je handen kan deze kans op infectie aanzienlijk gereduceerd worden, gezien het feit dat hierdoor bacteriën van je hand verwijderd worden. Ook wordt de kans op kruisbesmetting kleiner en het vermindert de kans op ziekteverzuim. Hierdoor stijgt het hygiëne niveau. De gehele dag door kom je namelijk in contact met bacteriën, virussen en andere ziekteverwekkers.

Wist je dit?

80% van de infecties ontstaan door een gebrek aan handen wassen. Een griepvirus verspreidt zich zeer snel, onder andere door niezen en hoesten. De handen van mensen zijn namelijk voor virussen en bacteriën de perfecte manier om te verspreiden. De bacteriën komen vervolgens in de lucht terecht en op andere oppervlakten. De handen raken constant objecten aan die andere mensen ook met hun handen hebben aangeraakt: de klink van de deur, kranen, toetsenborden en ga zo maar door. Regelmatig je handen wassen is de belangrijkste methode om de verspreiding van een griepvirus te voorkomen.

Interessante feitjes over handen wassen

  • Bacteriën hebben de mogelijkheid om 48 uur te overleven op een oppervlak.
  • 80% van de besmettingen tussen mensen ontstaat door de handen en 47% van de ziektes zijn gemakkelijk te voorkomen indien de handen goed gewassen worden.
  • De muis van de computer bevat gemiddeld 10.000 organismen per cm2. Een toetsenbord bevat eveneens gemiddeld 10.000 organismen per cm2.
  • Wanneer een hand besmet is met bacteriën, dan kan dit worden overgebracht naar 5 nieuwe objecten of 14 andere mensen.
  • Slechts 30% van de toiletbezoekers wast zijn of haar handen met zeep na het bezoek aan een toilet.
  • Een medewerker op een kantoor komt dagelijks met meer dan 10 miljoen bacteriën in aanraking.
  • 90% van de bezoekers van horecagelegenheden vinden een schoon toilet belangrijker dan een goede service.
  • Een heteluchtdroger zorgt voor een toename van bacteriën in plaats van een afname.

Hoe was ik dan mijn handen goed?

Hieronder onze tips:

  • Was je handen onder stromend water.
  • Gebruik hierbij vloeibare zeep uit een zeepdispenser.
  • Wrijf de zeep over je gehele hand. Ook tussen de vingers en onder nagels.
  • Spoel je handen goed af.
  • Droog de handen aan een katoenenhanddoek uit een handdoekautomaat of aan een papieren wegwerpdoekje.